Освіта без бар'єрів

«Знедолена природою дитина не повинна знати, що вона малоздібна, що в неї слабкий розум, слабкі сили. Виховання такої дитини повинне бути у сто разів ніжнішим, чуйнішим, дбайливішим», - ці слова Василя Сухомлинського стали гаслом у роботі для багатьох педагогічних працівників Дружківки.

Сьогодні в освітніх закладах міста виховуються і навчаються 135 дітей з особливими потребами, 14 з яких у дошкільних та 121 дитина у загальноосвітніх закладах. Статус дитини – сироти або позбавленої батьківського піклування мають 5 дітей – з обмеженими можливостями. Відвідують гуртки 52 особливі дитини. Педагоги Дружківки твердо переконані, що суспільство багато втрачає, якщо певна  частина людської спільності не залучена до активного та продуктивного життя. І тому докладають всіх зусиль, щоб діти  з обмеженими потребами відчували себе передусім особистостями – неповторними, талановитими, потрібними іншим, мали можливість адаптуватись до звичайного  життя та, як і всі працювати на загальну користь нашої держави.

У вересні місяці в закладах освіти міста Дружківка пройшов громадський огляд, у ході якого відбулися благодійні акції, концерти та ярмарки. Були залучені кошти для надання допомоги дітям і сім’ям, які її потребують у вигляді канцтоварів, солодощів, іграшок, художніх книг, одягу та взуття. У дошкільних навчальних закладах діти пільгових категорій забезпечуються безкоштовними квитками на театральні вистави, що проходять у дитячому садку. Освітяни прикладають багато зусиль, підтримуючи неповносправних дітей, допомагають їм  швидко «повернутися до лав», почуватися повноцінними людьми, розвиватися як особистість. Психологами закладів освіти надаються консультації батькам, що виховують дітей – інвалідів, прийомним батькам, батькам – вихователям та опікунам щодо виховання дітей, їх подальшого навчання, медичного обслуговування та з інших питань. У вересні  в Дружківці був створений «Інклюзивно-ресурсний центр». З метою сприяння соціальної інтеграції та включення особливих дітей та членів їх родин у соціальне середовище у  «Інклюзивно-ресурсному центрі» розпочаті корекційно-розвиткові заняття. Щодня  центр відвідують  від 12 до 15 дітей, кожну дитину, залежно від її потреб, супроводжують  психолог, логопед, дефектолог, реабілітолог, якими розроблені індивідуальні  програми розвитку.  Інклюзивна група була відкрита у дитячому садочку «Дельфін».  

«Наші діти готові до змін, вони, на щастя, здатні на співчуття. Але наша нагальна задача сьогодні – змінити суспільну думку в цілому, забезпечити дружківські школи всім необхідним для впровадження інклюзивної освіти. Так у Центрі дитячої та юнацької творчості, гімназії «Інтелект» та школі № 17 під час ремонтів зроблені пандуси, щоб забезпечити вільний доступ до  будівель. Звичайно, це потребує вкладання певних коштів,  але ж створення доступних шкіл з можливістю спільного навчання здорових дітей і дітей з обмеженими можливостями сприяє соціальній адаптації останніх. І, найголовніше, змінює суспільну думку, формує інше ставлення, а, значить, оздоровлює, перш за все, наше суспільство», - вважає міський голова Валерій Гнатенко.