До відома

Детальніші інформаційні матеріали щодо земельних питань детально висвітлені у розділі "Я маю право" 


УВАГА!

На Донеччині в обласному управлінні юстиції створена пряма телефонна «гаряча» лінія з питань рейдерських захоплень землі та зібраного врожаю.

Відповідно до Указу Президента України від 07.02.2008р. № 109 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» 18 червня 2018 року в юстиції Донеччини створена пряма телефонна «гаряча» лінія з питань діяльності оперативного штабу реагування на спроби рейдерських захоплень землі та зібраного врожаю на території Донецької області.

Звернувшись за телефоном «гарячої» лінії /06264/ 4-24-81, можна отримати кваліфіковану пораду з вирішення проблемних питань у сфері земельних відносин.

«Гаряча» лінія працює щодня, крім вихідних, з 09.00 до 11.30 та з 13.00 до 16.00, у п’ятницю з 09.00 до 11.30 та з 13.00 до 15.45.

Головне територіальне управління   юстиції у Донецькій області


«Емфітевзис як різновид речових прав на нерухоме майно»

Останнім часом значно виріс інтерес аграріїв до емфітевзису - нового виду користування чужою земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб. Отже замість звичного договору оренди землевласникам можуть запропонувати укласти договір емфітевзису. Спеціаліст Головного територіального управління юстиції у Донецькій області Мігунов Сергій консультує, що необхідно знати при укладенні такого договору.

Емфітевзис – це договір довгострокового користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб. Він може бути укладений на досить тривалий строк, наприклад на 100, 200 чи 500 років, або навіть безстроково. У разі безстрокової передачі земельної ділянки у користування, кожна із сторін має право відмовитись від договору, попередивши про це іншу сторону не менш як за один рік.

Договір емфітевзису може бути оплатним або безоплатним. Сторони самостійно обирають варіанти оплати: одним платежем, щорічно рівними частинами або ж передача у безоплатне користування. Реалії сьогодення частіше спонукають власників пайової землі просити орендарів виплатити кошти наперед, і лише договір емфітевзису законно надає таку можливість. Якщо здійснюється оплата за весь термін використання землі (мається на увазі за 50-100 років) єдиним платежем, то емфітевзис стає схожим на купівлю-продаж. Але пам’ятаймо, що право власності на земельну ділянку залишається за власником. На відміну від договору оренди, для емфітевзису законодавство не встановлює межу мінімального або максимального розміру оплати, сумма визначається за згодою сторін.

Право емфітевзису є речовим правом, для його виникнення необхідно не лише укласти договір у письмовій формі, а й зареєструвати його у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Нотаріальне посвідчення такого договору не є обов’язковим, а здійснюється за бажанням однієї із сторін. Договір повинен містити перелік обов’язків власника та землекористувача, визначених законодавством. Так, землекористувач зобов’язаний ефективно використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення, підвищувати її родючість, застосовувати природоохоронні технології виробництва, утримуватись від дії, які можуть призвести до погіршення екологічної ситуації. У свою чергу власник земельної ділянки зобов’язаний не перешкоджати землекористувачеві у здійсненні його прав. Використання земельної ділянки не за цільовим призначенням є однією з підстав для припинення договору емфітевзису.

Важливою відмінністю емфітевзису від оренди є те, що право емфітевзису може відчужуватися та передаватися в порядку спадкування. Наприклад, землекористувач, уклавши договір емфітевзису із власником земельної ділянки, в межах строку дії договору має право продати або подарувати право користування земельною ділянкою іншій особі. Про такі дії користувач землі повинен заздалегідь (не менше ніж за місяць) попередити власника земельної ділянки.

Звертаємо увагу, що доцільність укладення договору емфітевзису або договору оренди землі визначається в кожному конкретному випадку з урахуванням цілей та мети землевласника і землекористувача, строків їх взаємовідносин та інших обставин. Для визначення переваг та можливих ризиків кожного з варіантів скоріше за все знадобиться допомога досвідченого юриста.

Додаткову інформацію можна отримати за адресою м. Краматорськ
бул. Машинобудівників 32, каб. 401 або за телефоном (06264) 4 24 81.
Юстиція відкрита для людей!


«Впорядкування земельних відносин – запорука застосування «будівельної амністії»

22 березня цього року Верховна рада України прийняла закон, яким, нарешті, подовжено термін прийняття в експлуатацію об’єктів будівництва незначної складності, збудованих без дозволу на виконання будівельних робіт. Легалізувати такі об’єкти можливо за умови, що вони відповідають будівельним нормам та цільовому призначенню земельних ділянок, на яких розташовані. Тож радимо пересвідчитись у наявності документів на землю, а саме: чи приватизована земельна ділянка під будинком, чи має вона кадастровий номер, оскільки впорядкування цих документів може зайняти багато часу.

Крім того, звертаємо увагу, що найближчим часом відбудеться затвердження містобудівної документації «Генеральний план м. Дружківка», «План зонування м.Дружківка» та «Детальний план території розміщення житлових кварталів садибної забудови в мікрорайоні «Машинобудівників», м. Дружківка, (район вулиць: Курчатова, Фестивальна, Саксаганського, Комарова)», що відкриє можливість надання земельних ділянок для містобудівних потреб.

Нагадуємо, що у теперішній час процедура одержання земельної ділянки у приватну власність виглядає таким чином:

Згідно зі статтею 121 Земельного кодексу України кожен громадянин України має право на безоплатне отримання земельної ділянки із земель державної чи комунальної власності у таких розмірах:

- для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство,

- для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара;

- для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара;

- для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара;

- для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,10 гектара;

- для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара

Увага: Земельний кодекс України встановлює, що передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах вказаних норм, провадиться один раз по кожному виду використання.

Для того, щоб безоплатно отримати земельну ділянку, громадянину України необхідно здійснити наступні дії:

КРОК 1

Звернутись до органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельними ділянками державної або комунальної власності, із заявою про безоплатне надання земельної ділянки у власність.

До клопотання Ви маєте додати:

-графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки- викопіювання з кадастрової карти (плану) (зокрема, його можна замовити у районному (міському) управлінні Держгеокадастру) або інші графічні матеріали, на яких слід зазначити бажане місце розташування земельної ділянки;

-погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства);

-копію документу, що посвідчує особу (наприклад, паспорту громадянина України).

За наслідками розгляду Вашого звернення, уповноважений орган має прийняти рішення про надання Вам дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надати відмову у його наданні.

Важливо! Рішення про відмову у наданні Вам дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки має бути мотивоване. Підставами відмови згідно статті 118 Земельного кодексу України можуть бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів.

КРОК 2

Замовити у землевпорядній організації виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Увага!

Виконавцем робіт у обраній Вами землевпорядній організації може бути лише особа, що має сертифікат інженера-землевпорядника. Перелік таких осіб розміщений на офіційному сайті Держгеокадастру за адресою: www.land.gov.ua («Напрямки роботи», «Cертифікація», «Державний реєстр сертифікованих інженерів-землевпорядників»). Без наявності такого сертифікату у виконавця робіт проект землеустрою буде вважатись недійсним і державну реєстрацію земельної ділянки здійснено не буде.

Важливо знати! Складання документації із землеустрою передбачає, що інженер-землевпорядник має визначити точні межі земельної ділянки, їх геодезичні координати та скласти кадастровий план земельної ділянки. При потребі, землевпорядник встановить межові знаки. Це необхідно для того, щоб внести відомості про Вашу земельну ділянку до Державного земельного кадастру. У подальшому це дозволить, при потребі, відновлювати межі Вашої ділянки і краще захистити Ваше право на землю.

КРОК 3

Домовтесь з землевпорядною організацією про вартість, строки виконання робіт та укладіть відповідний договір. Зверніть увагу на те, щоб в договорі були вказані конкретні терміни виконання робіт! Строк виконання робіт згідно законодавства не може перевищувати 6 місяців. Укладання договору в подальшому забезпечить кращий захист Ваших інтересів у разі невиконання його умов землевпорядною організацією.

КРОК 4

Землевпорядна організація має виконати геодезичні роботи і розробити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у строки, встановлені договором. Межі земельної ділянки, при потребі, мають бути закріплені межовими знаками встановленого зразка. Проект землеустрою має бути складений у паперовій формі та у формі електронного документу.

Увага !Вимагайте від землевпорядної організації надання Вам примірника виготовленої землевпорядної документації у паперовій формі.

Важливо знати! Земельний кодекс України встановлює обов’язковість погодження меж земельної ділянки із власниками та користувачами суміжних ділянок при проведенні кадастрових зйомок. Проте це не означає, що сусід може безпідставно відмовити у такому погодженні, вимагаючи перенесення межі на свою користь. Всі свої вимоги він має аргументувати і підтвердити документально.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає погодженню уповноваженими органами влади відповідно до статті 186-1 Земельного кодексу України.

У разі, якщо надання земельної ділянки планується здійснити за рахунок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок підлягає обов’язковій експертизі, яка проводиться відповідно до чинного законодавства України.

КРОК 5

Вам слід звернутися до Центру надання адміністративних послуг із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки. У разі, якщо це передбачено договором про розроблення проекту, до цього органу може звертатись землевпорядна організація.

КРОК 6

Подана Вами заява на протязі 14 днів розглядається державним кадастровим реєстратором територіального органу Держгеокадастру, за наслідком чого, у разі, якщо подані паперові та електроні документи відповідають вимогам чинного законодавства, Державний кадастровий реєстратор здійснює державну реєстрацію земельної ділянки, за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру та присвоює кадастровий номер земельній ділянці, і видає Витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку.

КРОК 7

В центрі надання адміністративних послуг Ви подаєте клопотання про затвердження документації із землеустрою та надання у власність земельної ділянки. До клопотання додається лише примірник погодженої документації. Крім того, при собі необхідно мати документи, що підтверджують факт невикористання Вами права на безоплатну передачу земельної ділянки за цільовим призначенням.

КРОК 8

Орган, уповноважений розпоряджатись земельною ділянкою, має прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою та про безоплатну передачу земельної ділянки Вам у власність.

КРОК 9

Після одержання в центрі надання адміністративних послуг рішення про безоплатну передачу Вам у власність земельної ділянки, рекомендуємо там же здійснити державну реєстрацію Вашого права власності на земельну ділянку.

З цього часу Ваше право власності на земельну ділянку зареєстровано державою.

Аналогічна процедура одержання у користування (оренда) земельної ділянки нежитлового призначення на якій розташовані об’єкти нерухомості. Слід зазначити що, з моменту виникнення права власності на нерухоме майно у власника виникає обов’язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, розташовану під нежитловою будівлею. Значна кількість осіб власників нежитлових будівель не можуть мати цю ділянку у постійному користуванні, а тому не є суб’єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому єдина можлива форма здійснення плати за землю як землекористувача – орендна плата. Розмір орендної плати визначається договором оренди землі, що укладається у письмовій формі на підставі відповідних рішень міської ради.

На вільні (незабудовані) земельні ділянки відповідно до ст. 134 Земельного кодексу України право оренди з земель комунальної власності підлягає продажу на конкурентних засадах (земельні торги). Про особливості оформлення землі та передачу у оренду вільних (незабудованих) земельних ділянок будуть надані окремі роз’яснення.


Відділ земельних ресурсів виконавчого комітету Дружківської міської ради звертає увагу землевласників та землекористувачів міста

   Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 489 від   25.11.2016 р. було затверджено новий «Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів». З 1 січня 2017 року новий порядок оцінки набув чинності та почав активно застосовуватись.

Важливим нововведенням порядку оцінки земель є уніфікація категорій «функціонального використання» (за якими визначають ключовий коефіцієнт у розрахунку нормативної грошової оцінки (далі – «НГО» земельної ділянки) та категорій земель і видів цільового призначення відповідно до Земельного кодексу. Внаслідок цього була скасована категорія функціонального використання «землі комерційного призначення» (з максимальним коефіцієнтом 2.5). Раніше до цієї категорії, окрім земель торгівлі та фінансових послуг, автоматично вносили ділянки з нерухомістю, що здається в оренду. До земель комерційного призначення могли зарахувати майже будь-яку земельну ділянку, яка використовувалась компанією «з метою отримання прибутку». Тепер сітка коефіцієнтів функціонального використання прив’язана до Класифікації видів цільового призначення земель, яка була затверджена наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 548 від 23.07.2010 р. Максимальний коефіцієнт функціонального використання 2.5 передбачений тільки для земель з окремими видами цільового призначення, а саме: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування, будівель кредитно-фінансових установ, будівель ринкової інфраструктури, будівель закладів побутового обслуговування. Для всіх інших видів цільового призначення застосовуються суттєво нижчі коефіцієнти. Наприклад, для більшості видів земель промисловості це 1.2, для земель транспорту – 1.0, для земель рекреаційного призначення – 0.5. Прихована загроза нового порядку стосується земель, інформація про які не була внесена до відомостей Державного земельного кадастру, та земель, яких у відомостях Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки (2010 рік). Для таких земель при розрахунку НГО застосовувався коефіцієнт функціонального використання (Кф) 2.0. З набуттям чинності 17.07.2018 наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.03.2018 №162 цей коефіцієнт буде дорівнювати 3,0.

Перевірити наявність даних про земельні ділянки, які Ви використовуєте, у Державному земельному кадастрі можливо на Публічній кадастровій карті України (http://map.land.gov.ua/kadastrova-karta). У разі їх відсутності необхідно вжити дії щодо внесення інформації про земельну ділянку до Державного земельного кадастру.


     У Дружківці виділятимуться земельні ділянки для учасників АТО

Воїни, які повернулися з поля запеклих боїв у ході проведення антитерористичної операції на сході України, формують нині особливу соціальну гілку українського суспільства, чиї потреби та запити намагається всіляко задовольнити влада. Чинний Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» передбачає нині широкий спектр пільг для учасників бойових дій та їх сімей.

Серед них – першочергове надання земельних ділянок. Сьогодні відважні захисники, які героїчно боронять незалежність України, можуть на законних підставах отримати дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, як своєрідну подяку від держави за оборону її цілісності.

Дружківка не залишилась осторонь цього вкрай важливого питання. Нинішня ситуація з виділення земельних ділянок під забудову учасникам бойових дій стала лакмусовим папірцем рівня самосвідомості та патріотизму, тому це питання сьогодні є дуже актуальним та знаходиться на постійному особистому контролі міського голови Валерія Гнатенка. В межах наділених повноважень міська рада та її виконавчі органи продовжують докладати всіх зусиль для його вирішення.

Під час брифінгу заступника міського голови Олега Полякова, який відбувся 17 жовтня 2017 року представникам місцевих засобів масової інформації були надані детальні роз’яснення щодо стану виконаної роботи у цьому напрямку.

Олег Поляков розповів присутнім, що сьогодні на території Дружківки вже зарезервовані земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку і господарських будівель з метою надання учасникам АТО.  З їх місцем розташування можна ознайомитись в АЛЬБОМІ-АТЛАСІ на офіційному веб-сайті Держгеокадастру України за посиланням http://land.gov.ua. На даному ресурсі також розміщено інформацію щодо зарезервованих на території області та всієї України земельних ділянок з різним цільовим призначенням.

Заступник міського голови зауважив, що відповідно до Земельного кодексу передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян,зокрема учасникам АТО, проводиться один раз по кожному виду використання. Грошова компенсація замість надання у власність земельної ділянки чинним законодавством не передбачена. Крім того, Олег Поляков звернув увагу, що Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» передбачає право на першочергове виділення земельних ділянок учасникам АТО лише для індивідуального житлового будівництва, садівництва та городництва. В інших випадках ветеран війни має рівні права з іншими особами.

Про порядок отримання земельної ділянки відповідно до вимог встановлених Земельним кодексом України та Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» докладно розповів начальник відділу земельних ресурсів виконавчого комітету міської ради Сергій Петрусенко. Він зазначив, що громадяни України, які зацікавлені в одержанні земельних ділянок у власність, повинні подати до органу виконавчої влади або місцевого органу самоврядування за місцезнаходженням ділянки такі документи: клопотання, у якому зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри, графічні матеріали, в яких зазначається бажане місце розташування ділянки, документ, що підтверджує участь в антитерористичній операції, копію особистого паспорту громадянина України та реєстраційного номера облікової картки платника податків. На підставі цих документів міською радою надаватиметься дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Начальник відділу містобудування та архітектури Ірина Сівоплясова зауважила, щорежим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». У разі відсутності такої містобудівної документації передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється. У зв’язку з цим на замовлення виконавчого комітету міської ради виготовлено містобудівну документацію «Детальний план території розміщення житлових кварталів садибної забудови в мікрорайоні «Машинобудівників», м. Дружківка, яка наразі проходить процедуру громадських слухань та обговорень щодо врахування громадських інтересів з цього питання. Демонстраційний  матеріал  детального плану  розміщено  в приміщенні виконавчого комітету Дружківської міської ради (3-й поверх каб.312). За результатами проведення громадських слухань містобудівна документація після її затвердження буде використовуватись для відведення земельних ділянок з метою будівництва житлової садибної забудови в районі вулиць Курчатова, Фестивальна, Саксаганська та Комарова, про що додатково буде повідомлено у засобах масової інформації.

Також тривають роботи з розробки «Генерального плану з планом зонування території м. Дружківка», який розробляється та затверджується в інтересах територіальної громади міста з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів. Він визначатиме принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території міста Дружківки. Ірина Сівоплясова зазначила, що Генеральний план з планом зонування м. Дружківка – є комплексним планувальним документом та основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначений для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови територіальної громади Дружківки з урахуванням як історичних традицій забудови, збереження та відновлення історичних центрів, так і сучасних потреб розвитку й новітніх тенденцій містобудування.