Роз'яснення для операторів ринку харчових продуктів щодо реєстрації потужності та видачі експлуатаційних дозволів
Оператор ринку, який проводить діяльність на будь-якому етапі виробництва або обігу харчових продуктів зобов’язаний працювати в рамках законодавства, а саме – провести державну реєстрацію потужностей операторів ринку або отримати експлуатаційний дозвіл.
Реєстрація та видача експлуатаційного дозволу проводиться шляхом подачі заяви до територіального органу Держпродспоживслужби.
Відповідно до ст. 23 оператори ринку, що провадять діяльність, пов’язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження, повинні отримати експлуатаційний дозвіл, який видається територіальним органом компетентного органу на кожну окрему потужність до початку її експлуатації.
Дозвіл необхідно отримувати в тому випадку, якщо ваша ДІЯЛЬНІСТЬ безпосередньо пов’язана з виробництвом харчових продуктів тваринного походження, інгредієнтами яких є неперероблені продукти тваринного походження, а також із зберіганням харчових продуктів тваринного походження, які потребують дотримання спеціального температурного режиму (повинні зберігатися за температури нижче 10 °C).
Приклади кому не треба отримувати експлуатаційний дозвіл:
- потужність це заклад громадського харчування (кафе, ресторан, тощо) або заклад роздрібної торгівлі;
- стан продукції тваринного походження істотно не змінюється;
- здійснюється лише транспортування продукції тваринного походження;
- здійснюється лише зберігання продукції тваринного походження за температури вище 10 °C;
- продукти тваринного походження використовуються як інгредієнти для виробництва інших харчових продуктів.
Приклади підприємств, які повинні отримати експлуатаційний дозвіл:
- холодильний склад, на якому зберігається продукція тваринного походження за температури нижче 10 °C;
- бійні птиці, копитних тварин;
- потужності з розбирання та обвалювання м’яса;
- потужності з виробництва м’ясних напівфабрикатів;
- потужності з очищення молюсків;
- рибопромислове судно;
- оптовий ринок з продажу риби, м’яса, птиці;
- потужності зі збирання молока, якщо вони не пов’язані з первинним виробництвом;
- яйцесклади.
Експлуатаційний дозвіл видається на потужності, що розташовані за однією адресою, до початку їх експлуатації.
Для отримання експлуатаційного дозволу оператори ринку подають заяву та перелік харчових продуктів, що планується виробляти або зберігати.
Строк видачі експлуатаційного дозволу оператору ринку становить 30 календарних днів з дня отримання компетентним органом всіх документів.
Огляд заявлених потужностей проводиться не пізніше 15 календарних днів з дня отримання компетентним органом документів.
Експлуатаційний дозвіл є безстроковим. Оператори ринку та потужності, на які видано експлуатаційний дозвіл, вносяться до Реєстру операторів ринку та потужностей, на які видано експлуатаційний дозвіл, відповідно до Порядку ведення реєстру операторів ринку та потужностей, на які видано експлуатаційний дозвіл, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства від 10.02.2016 року
№ 40.
Підставами для відмови у видачі експлуатаційного дозволу є:
1) неподання документів, передбачених частиною восьмою ст.23 Закону;
2) недостовірність відомостей, зазначених у поданих документах;
3) невідповідність заявлених потужностей вимогам Закону;
4) у разі якщо потужністю є агропродовольчий ринок, - оператором ринку не створено умов для належної роботи лабораторії (не виділено у користування службових приміщень, облаштованих опаленням, електрикою, вентиляцією, водопроводом з гарячою і холодною водою, каналізацією).
У разі усунення причин, що стали підставою для відмови у видачі експлуатаційного дозволу, повторний розгляд документів здійснюється компетентним органом у строк, що не перевищує п’яти робочих днів з дня отримання повторної заяви та інших документів, передбачених Законом.
Виробництво, зберігання харчових продуктів або кормів без отримання експлуатаційного дозволу на відповідну потужність, якщо обов’язковість його отримання встановлена законом, -
тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі тридцяти мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб - підприємців - у розмірі двадцяти мінімальних заробітних плат.
Потужності операторів ринку харчових продуктів, на яких не поширюється обов’язок щодо отримання експлуатаційного дозволу, підлягають державній реєстрації.
Процедура державної реєстрації потужностей передбачена вимогами статті 25 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» та Порядком проведення державної реєстрації потужностей, ведення державного реєстру потужностей операторів ринку та надання інформації з нього заінтересованим суб’єктам, який затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 10 лютого 2016 року № 39.
Реєстрація потужностей операторів ринку харчових продуктів є обов’язковою для всіх об’єктів господарюваня, які провадять діяльність виробництва, обробки та реалізації харчових продуктів, такі як продуктові магазини, бари, кафе, ресторани, їдальні тощо.
Для державної реєстрації потужності достатньо подати заяву відповідного зразка територіальному органу Держпродспоживслужби. Реєстрація здійснюється безоплатно впродовж 15 робочих днів після отримання заяви.
Виробництво та/або обіг харчових продуктів або кормів з використанням незареєстрованої потужності, якщо обов’язковість її державної реєстрації встановлена законом, - тягнуть за собою накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі двадцяти мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб - підприємців - у розмірі одинадцяти мінімальних заробітних плат.
УВАГА!!!
Не підлягає державній реєстрації як окрема потужність транспортний засіб, що використовується оператором ринку у зв’язку з експлуатацією іншої належної йому зареєстрованої потужності або потужності, на яку видано експлуатаційний дозвіл. Транспортні засоби, що використовуються оператором ринку виключно для перевезення харчових продуктів, яке не пов’язане з експлуатацією належної йому зареєстрованої потужності або потужності, на яку видано експлуатаційний дозвіл, підлягають кумулятивній державній реєстрації, для якої подається одна заява (незалежно від кількості відповідних транспортних засобів) та за результатами якої присвоюється один особистий реєстраційний номер. Транспортний засіб, що використовується як потужність з реалізації харчових продуктів кінцевим споживачам, підлягає державній реєстрації як окрема потужність.